کلمات تخصصی لنز چشم | فرالنز

کلمات تخصصی لنز چشم

کلمات تخصصی لنز تماسی

احتمالا تا به حال از چشم پزشک خود و یا در کاتالوگ های لنز به این کلمات برخورد کرده اید :

Material

مواد سازنده لنز انواع مختلفی دارند . در میان مواد سازنده لنز تنها لنزهایی که از ماده سیلیکون هایدروژل ساخته شده باشند قابلیت استفاده شبانه روزی خواهند داشت .

DK/t

میزان قدرت عبور دهی اکسیژن از لنز را DK/t می نامند . این عدد به ماده تشکیل دهنده لنز بستگی دارد . قدرت عبور دهی اکسیژن در لنزهای رنگی بسیار پایین است . اما در لنزهای طبی این عدد بالاتر و متفاوت است . در لنزهای سیلیکون هایدروژل طبی معمولا بالاتر از 100 می باشد . جالب است بدانید که سازمان FDA عدد استاندارد برای استفاده شبانه روزی را 110 اعلام کرده بود اما طیاین عدد را به 125 تغییر داده است . پس توجه داشته باشید چنانچه بخواهید با لنز خود بخوابید و به چشمتان آسیبی وارد نشود باید از لنزی استفاده کنید که قدرت عبوردهی اکسیژن DK/t آن عدد 125 باشد .

Water Content

این درصد میزان آب موجود در لنز می باشد . استاندارد تعریف شده برای این درصد عدد زیر 40 در صد می باشد . توجه داشته باشید خصوصا کسانی که در هنگام استفاده از لنز دچار خشکی چشم می گردند بهتر است از لنزهایی استفاده کنند که میزان آب کمتری در تشکیل آن استفاده شده است

Base Curve

به انحنای لنز ( تحدب یا تعقر ) Base Curve می گویند . در ایران معمولا عدد بین 8.4 تا 8.9 موجود است . این عدد بسته به نژاد و اقلیم عددی نسبتا ثابت است . مثلا در بین ایرانیان بیشترین Base Curve رایح 8.6 می باشد و کلا رایح ترین انحنا در بینایرانیان 8.4 تا 8.7 می باشد . به منظور اندازه گیری انحنای چشم خود می توانید نزد پزشک یا اپتومتریست خود کراتومتری کنید .

Diameter

منظور از دیامتر لنز قطر لنز می باشد . دیامتر در بین لنزهای رنگی بسیار اهمیت پیدا می کند . کسانی که سیاهی چشم درشت تری نسبت به بقیه افراد دارند باید از دیامتر های بالاتر از 14.00 استفاده کند . در غیر این صورت رنگ چشمشان از زیر لبه های لنز بیرون زده و از نظر زیبایی دچار مشکل خواهند شد .

Central Thickness

به ضخامت مرکزی لنز گفته می شود . لنزها سطح یکنواختی ندارند بلکه از لبه به سمت مرکز به ضخامت آنها اضافه می شود . چنانچه شماره چشم شما بالاست بهتر است از لنزهایی استفاده کنید که ضخامت مرکزی کمتری داشته باشند .

Handling Tint

برای تسهیل در پیدا کردن لنز در جا لنزی معمولا کمپانی های سازنده لنز ته رنگ سبز یا آبی به آن اضافه می کنند .

Optical Zone

به منطقه بینایی لنز گفته می شود . جالب است بدانید که تمامی قسمت های یک لنز شماره دار برای برطرف کردن عیوب انکساری به کار نمی رود و تنها قسمتی در مرکز لنز است که ضعیفی چشم را برطرف میکند . این عدد با توجه به شماره لنز متغیر بوده و معمولا در کاتالوگ ها ضخامت مرکزی در شماره 3.00- را درج می نمایند .

نکته : لنزها از مواد مختلفی تشکیل شده اند که در این میان تنها لنزهای سیلیکون هایدروژلی هستند که قابلیت عبوردهی اکسیژن خیلی بالا را دارند و می توان به صورت مداوم حتی تا یک هفته ازآنها استفاده کرد .

یک نظر در مورد “کلمات تخصصی لنز چشم

    • فرالنز میگوید:

      سلام
      لنزهای رنگی ایراپتیکس ، هیپنوس و جمستون
      از طریق شماره تلگرام 09126175812 می تونین در این زمینه اطلاعات بیشتری بدست بیارین.

  1. پدرام علی پور میگوید:

    سلام من چند سالی هست که از لنز سخت هستفاده میکنم وهر بار که میخواستم سفارش بدم دکترم برام سفارش میداد ولی این دفعه چون شهرستان هستم و به دکتر دسترسی نداشتم میخواستم خودم سفارش بدم ایا برای سفارش bc و p و dia کافی هست یا باید پارامتر دیگری هم داشته باشم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank